Eddig baloldali voltam, de már nem vagyok benne annyira biztos



John Matthews


Mi változott tehát az elmúlt az évek alatt ? Az én értékrendem, nézőpontom vagy a baloldalé ?


A (téma) pontosabb mérlegléshez gyorsan végig kell fussunk egy ellenőrző listán: vajon hiszek abban, hogy mindenkinek egyenlő jogai vannak? Igen, teljes mértékben. Ellene vagyok-e bárminemű csoport vagy faj hátrányos megkülönböztetésének? Igen. Hiszek a nemek egyenlőségében ? Igen. Homofób vagyok? Nem. Hiszek-e általában a fair playban és kiállok-e az elnyomottakért? Nagyon is. Felemelem a hangom, amikor úgy látom, hogy az előbb említett csoportok jogai sérülnek? Igen, valójában azt hiszem, még túlzottan is.

Hogy viszonyul vajon a baloldal ugyanehhez a listához? Biztos vagyok benne, hogy azt mondanák, igaznak érzik a fentebbieket és szilárdan tartják magukat hozzájuk. Néhány területen azonban – pl . a diszkrimináció és az elnyomottakért való kiállás esetén – az irányok összekuszálódtak az évek folyamán és esetenként egyenesen ellentétesek más, alapvető értékeikkel.





De annak teljes megértéséhez, hogyan és miért alakult ez ki, vissza kell menni az időben néhány évet – tulajdonképpen 1969-ig és Izrael államig, amikor Golda Meir miniszterelnök lett. Akkoriban – figyelembe véve a jelenlegi helyzetet – egészen hihetetlen módon a liberális baloldal imádta és ünnepelte Izraelt. Pontosan beillett a megfelelő skatulyákba: egy mindössze 4 milliós, hős új nép, amelyet számos ellenséges arab nemzet vesz körül, mintegy kétszáz milliós populáció, amely megsemmisítésére tör, a legelső női miniszterelnökök egyike egy férfiak által dominált politikai palettán, egy olyan időszakban, amikor a nők felszabadulási mozgalma egyre erősödött, és a kibuc, ez a kimondottan idealista társadalmi-gazdasági kísérlet, amely számos mezőgazdasági szövetkezetnek vált követendő modelljévé. Izrael és a liberális baloldal között tulajdonképpen akkora volt a szerelem, hogy a hatvanas évek végén és a 70-es évek folyamán a brit diákok egyik kedvenc időtöltése volt kibucokban tölteni nyári vakációikat. Ehhez képest most leginkább az izraeli nagykövetség előtti demonstrációkon lehet látni őket.

Végül pedig ezek azok az emberek voltak, akik túlélték a holokausztot. És valóban, két évvel az 1967-es háború előtt elképzelhetetlen lett volna, hogy a környező arab seregek győzhetnek, és a zsidó népre ugyanaz a sors várna: hogy lemészárolják és szétszórják őket, hogy egyszerű etnikumként térjenek vissza a többi nemzethez. Egy másik diaszpóraként, ha úgy tetszik. A félelem és a felháborodás akkora volt, különösen a liberális baloldal körében, hogy számost tiltakozó csoport könyörgött az Egyesült Államoknak: lépjen közbe és védelmezze meg Izraelt. Az Egyesült Államok nem tette – részben, mert abban az időben Oroszország az arab tábort támogatta, és ez közvetlen konfliktushoz vezethetett volna Oroszországgal – de adott fegyvereket – ahogy Oroszország is ellátta fegyverrel az arabokat.

Aztán jött a háború és vége is lett. Mindössze hat nap alatt! Jóllehet Izraelt meg lehetett tapsolni, amiért képes volt egy ilyen gyors, stratégikus háborút megvívni, amelynek mindkét oldalon olyan kevés áldozata volt, a dolog hátulütője az volt, hogy a liberális baloldal már nem tudta olyan szerencsétlen elnyomottaknak látni őket. A környező, ellenséges arab nemzetek azonban még mindig sokkal többen voltak náluk, hat évvel később pedig egy sokkal koncentráltabb és szervezettebb támadást indítottak – ez volt a Yom Kippuri háború – ahol is egy adott pillanatban [az arabok] vészesen közel álltak a győzelemhez – mielőtt végleg bedobták volna a törölközőt.

A következő évtizedekben kínos flört vette kezdetét a baloldal és a palesztin ügy képviselői között. Utóbbit különösen módszerei tették szalonképtelenné. Hiszen még ha igaz ügyről lett is volna szó, ugyan melyik, magára valamit is adó baloldali aktivista lett volna képes tiszta lelkiismerettel repülőgép-eltérítőket támogatni, olyan embereket, akik meggyilkolnak egy fél olimpiai csapatot és férfiakat, nőket, gyerekeket robbantanak fel kávézókban, szállodákban, szórakozóhelyeken és bevásárlóközpontokban ? Ellentmondásos módon a palesztinokat csak azt követően kezdték teljesen elszigetelt és hátrányos helyzetű csoportként kezelni, hogy 2002 – 2006 között megépült a biztonsági kerítés. Innentől kezdve azonban a baloldal szemében ők álltak a legelső helyen a hátrányos helyzetűek rangsorában, kiszorítva onnan Izraelt.

Gázában – ahol a nők virágot adtak az izraeli katonáknak a telepesek kivonulásakor – a kezdeti remények romba dőltek a Hamász hatalomra jutásával. Folyamatos, Izraelre záporozó rakétáik miatt a térség még elszigeteltebbé vált.

Utólag nem győz tűnődni az ember, hogy a palesztin vezetők – látva hogyan reagált Nyugat harmincéves, főleg civilek ellen irányuló terrorkampányukra – nem kezdtek-e azon töprengeni, milyen más módszerekkel harcolhatnának ügyükért a jövőben. Természetesen a biztonsági kerítés felépülése megnehezítette jövőbeli bombázási projektjeiket – így a propaganda maradt számukra a legütősebb megoldás. Könnyen belátható tehát, miért törekedtek arra a palesztinok, hogy a lehető legtöbbet hozzák ki leendő civil áldozataikból. Következésképpen ezeket a veszteségeket erősen eltúlozták, a történteket pedig elferdítették. És minden adandó alkalommal sebesült vagy halott gyerekek fotóinak dömpingjével árasztották el a világot. (…)

Nem nehéz tehát belátni, miért indult el ebbe az irányba a palesztin- és az arab média nagy része. Egy hagyományos konfliktusban ugyanis nem sok esélyük lett volna. Az övékénél sokkal nehezebb megérteni azonban a liberális baloldal -, de még inkább a nyugati sajtó álláspontját. Jó kérdés, miért nem kérdőjelezte meg senki ezeket a statisztikákat és ezt a stratégiát, vagy – ami még fontosabb – miért nem tette senki szóvá a nyilvánvalót. „Nincs sok alapod civil veszteségeid miatt panaszkodni, amikor 30 éven keresztül terrorista bomba-merénylet kampányt folytattál Izrael ellen és szinte kizárólag civilek voltak a célpontjaid.” De ilyesfajta valóságtesztre csak a lehető legritkábban került sor.

És ahogy telt az idő, ez az egyoldalú palesztin propagandagépezet egyre inkább mozgásba lendült, mindaddig, míg már nyomokban sem emlékeztetett a valóságra és nem volt ami kiegyensúlyozza. A biztonsági falat rövidesen „apartheid falnak” titulálták (figyelmen kívül hagyva azt a tényt, hogy ha ez lett volna a fő cél, akkor 1949-ben épült volna meg, nem pedig 55 évvel később, annak a legsúlyosabb terrorkampánynak a kellős közepén, amelyet egy nép valaha elszenvedett); a palesztin helyzetet néha a holokauszthoz hasonlítják (figyelmen kívül hagyva azt a tényt, hogy ott több millió áldozatról volt szó, illetve hogy Szíriában, az egyik legutóbbi, csak nehézkesen párhuzamba állítható konfliktusban pedig öt év alatt ötször annyi muszlim vesztette életét, mint Izraelben 65 év alatt.) Az oly sűrűn emlegetett „etnikai tisztogatás” fogalma sem állja meg a helyét, hiszen Gáza és Júdea- Szamária népessége most csaknem ötmilliós, ami azt jelenti, hogy a palesztin lakosság megnégyszereződött 1948 óta. És magában Izraelben is – amiről a baloldal oly szívesen megfeledkezik – további 1, 7 millió muszlim él, tehát majdnem háromszor annyi, mint ahány palesztin korábban kitelepült.

Aztán, amikor látod, hogyan menetelnek a palesztinokkal a liberális baloldaliak és a diákok, közösen kántálva: „A folyótól a tengerig Palesztina szabad lesz” - lényegében a térségben élő zsidók eltávolítását vagy megsemmisítését követelve – és látod, hogy alig különböznek egy elvakult rasszistától vagy a régi idők náciitól, vagyis a mindenkori baloldal történelmi ellenpólusaitól – felismered, mennyire kicsúsztak a dolgok az irányítás alól. Biztos vagyok benne, hogy ha ezt a 60' -70'-es évek Izraelt támogató tüntetéseinek diák résztvevői látnák, szédelegnének az undortól, „Hát nem látjátok, hogy pont azokért a dolgokért tüntettek, amelyek ellen annyit harcoltunk azokban az években? Azt követelitek, hogy az összes zsidót távolítsák el a térségből. Nem fogjátok fel, milyen égbekiáltó rasszizmus ez? Lényegében ellentmond a baloldaliság összes elvének, amely olyan fontos volt számunkra egykor.”



ford: -kk -




A szerzőről


John Matthews Magyarországon is ismert, angol bestseller író. Magyar nyelven is elérhető könyvei: Excalibur , Kalózok A magát meggyőződéses baloldalinak tartó szerző azt fejtegeti cikkében, hogy ugyanazokat az értékeket vallja, mint évekkel ezelőtt, a magát liberálisnak és progresszívnek tartó baloldal. Mégis, az utóbbié – akivel elvileg azonos álláspontot képvisel -  sokkal inkább emlékeztet régi idők nácii szemléletére. Palesztinokat támogató, „jogvédő” meneteléseik is inkább a „végleges megoldást” követelő fasiszta tüntetések hangulatát idézik, semmint '60 -'70-es évekbeli diáktársaikét, akik még büszkék voltak Izraelre. Dilemmájával nincs egyedül. Ezt a kérdést sok más, az emberi jogok, az elnyomottak védelme, az igazságtalan diszkrimináció minden formája elleni harc iránt elkötelezett publicista is felteszi manapság. A terjedelmes írás néhány idevágó részletét akkor is jó ötletnek tűnt lefordítani, ha néhány más sarkalatos kérdésben Matthews sajnos olyan nézeteket vall, amelyek köszönő viszonyban sincsenek a valósággal. (Véleménye szerint például a kétállami megoldás valódi megoldás lehetne, nem pedig egy újabb, a meglévőknél nehezebben ellenőrizhatő terrorfészek létrejöttének garanciája, a Likudnak toleránsabban kellene kezelnie a palesztin terrort, a brit EDL iszlámkritikus magatartása az iszlamofóboiában gyökeredzik, stb.)



Kapcsolódó:





Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Európa: a cenzúrázott film, amelyet nem akarnak, hogy megnézz

A békéhez vezető út