A békéhez vezető út
Daniel Pipes cikke 2016 decemberében
jelent meg a Commentary magazinban
és az idén tavasszal útjára indított Izraeli Győzelem Projekt
/Israel Victory Project (IVP) gerincét képezi. A Middle East Forum
oldalán is elérhető.
Az IVP-t az a felismerés inspirálta,
hogy az elmúlt évtizedek folyamán számos, a palesztin
rejekcionizmus legyőzésére irányuló diplomáciai kezdeményezés
vallott kudarcot. A palesztin vezetők a gyengeség és a
demoralizálódás jeleként értelmezték az izraeli engedményeket,
és ezek csupán arra ösztönözték őket, hogy saját politikájuk,
társadalmuk, gazdaságuk és kultúrájuk fejlesztése helyett még
vérmesebb álmokat tápláljanak Izrael államának teljes
megsemmisítéséről. Rá kell kényszeríteni tehát őket
mentalitásuk megváltoztatására, és ez csak Izrael fölényes
győzelme révén érhető el. A projekt célja elérni, hogy az
érintett felek átgondolják hogyan számolhatják fel az arab –
izraeli konfliktus kiváltó okait és gyökeresen megváltoztassák
eddigi kontraproduktív stratégiájukat.
Az IVP mindeddig két ülést tartott,
egyet 2017 április 27-én Washingtonban,
egyet pedig 2017. július 11-én Jeruzsálemben
A projekt munkatársai között olyan
szakemberek vannak, mint Daniel Pipes, Melanie Phillips, Richard
Kemp, Gregg Roman, stb.
Facebook -oldala: Israel VictoryProject
Jóllehet az elmúlt hónapok, de
különösen az utóbbi néhány hét eseményei nem egészen az IVP
munkatársainak az elképzelései szerint alakultak és az amerikai
állásfoglalás is több csalódásra, mint reményre ad okot, a
cikknek van aktualitása. Talán még több is, mint egyébként.
Sajnálatos módon az izraeli-palesztin
diplomáciára illik az őrület klasszikus leírása : „ugyanazt a dolgot teszi újra meg újra és különböző
eredményeket vár.” A kiindulópontok : földet békéért és a
kétállami megoldás – melyeknek terhét főleg Izrael viseli –
folyamatosan megmaradnak, függetlenül attól, hányszor vallanak
kudarcot. Az a valami, amit a bennfentesek „békefolyamatnak”
neveznek, sokat rontott az eredeti helyzeten. A nagyhatalmak azonban
továbbra is ragaszkodnak hozzá, egyik diplomatát a másik után küldve Jeruzsálembe és
Ramallába, szüntelenül abban reménykedve, hogy a tárgyalások
következő fordulója átütő sikert hoz majd.
Az idő megérett egy újfajta
megközelítésmódra, a probléma alapvető átgondolására. Ez
Izraelnek azon a sikeres stratégiáján alapult, amely meglétének
első 45 évében jellemezte. Az izraeli-palesztin diplomácia 1993
óta tartó kudarca is emellett az alternatív megközelítésmód
mellett szól, amely azt hangsúlyozza, hogy Izraelnek nagyobb
keménységet kellene tanúsítania a győzelem érdekében. Ez,
talán paradox módon még maguknak a palesztinoknak is a javukra
válna és az amerikaiakat is támogatásra motiválná.
I.A majdnem lehetetlen kompromisszum
Az 1917 -es Balfour -nyilatkozat óta a
palesztinok és izraeliek ugyanazokat, de egymással homlokegyenest
ellentétes célokat követtek.
Az új állam alapítása előtti
években Amin al-Husseini jeruzsálemi főmufti egy
rejekcionista/elutasító politikát fogalmazott meg, vagyis a zsidó
jelenlétnek valamennyi nyomát el akarta távolítani a mai Izrael
területéről [1] Azok az arab térképek, amelyek egy „Palesztinát”
ábrázolnak Izrael helyén, ugyanennek a folyamatos törekvésnek a
jelképei. A rejekcionizmus olyan mélyen gyökeredzik, hogy nem
csupán a palesztin politikát, hanem a palesztinok életének nagy
részét is áthatja. A palesztinok következetesen, energikusan és
kitartóan viszik keresztül rejekcionista politikájukat. Ennek
három aspektusa van: a cionisták demoralizálása politikai erőszak
révén, Izrael gazdaságának tönkretétele kereskedelmi bojkottok
által, és Izrael legitimitásának gyengítése idegen támogatás
elnyerése révén.
Kép: tipikus
arab térkép, amely „Palesztinát, a menyasszonyomat” Izrael
nélkül ábrázolja
Izraeli részről majdnem mindenki
egyet ért annak szükségszerűségével, hogy elfogadtassák magukat a palesztinokkal (meg a többi arabbal és muszlimmal). A különbség
ebben az esetben is taktikai jellegű. David Ben – Guriontól
származik az a megközelítésmód, amely szerint a palesztinokat rá
kell vezeti, milyen hasznuk származik a cionizmusból. Az övével
homlokegyenest ellenkező álláspontot képvisel Vladimir Jabotinsky, aki
azzal érvel, hogy a cionistáknak nincs más választásuk, mint
megtörni a palesztinok konok akaratát. Ez a kétféle
megközelítésmód, amelyben Isaac Herzog a Ben-Gurion-i, Benjamin
Netanyahu pedig a Jabotinsky-i vonal örököse, képezi az izraeli
külpolitikai viták alapját.
Ez a kétfajta törekvés – az
elutasításé és az elfogadásé – alapvetően változatlan
maradt egy évszázadon keresztül. A mai Palesztin Hatóság, a
Hamász, a Munkáspárt és a Likud Husseini, Ben-Gurion és
Jabotinsky egyenes ági leszármazottai. A változó ideológiák,
célok, taktikák, stratégiák és szereplők annyit jelentenek,
hogy a részletek változtak, jóllehet az alapok – figyelemreméltó
módon – ugyanazok maradtak. A szerződések és a háborúk jöttek
és mentek, de ezek csak kisebb változásokat eredményeztek. A
sokfordulós küzdelmek meglepően csekély hatással voltak a végső
célokra, a hivatalos megállapodások azonban (mint amilyen pl. az
1993 -as Osloi megállapodások) csak növelték az Izrael létével
szembeni ellenszenvet s így kontraproduktívaknak bizonyultak.
A palesztinok Izraellel szembeni
álláspontja végletes: elutasítás vagy elfogadás, igen vagy nem,
középutak nélkül. Ez csaknem lehetetlenné teszi a
kompromisszumot, hiszen a megállapodáshoz arra lenne szükség,
hogy az egyik oldal tökéletesen feladja célját. Vagy a
palesztinoknak kellene felhagyniuk a zsidó állam évszázados
elutasításával vagy pedig a cionistáknak kellene lemondaniuk egy
szuverén haza megteremtésére irányuló 150 éves törekvésükről.
Minden, ami különbözik e két végeredménytől, csupán
ideiglenes megállapodás lehet, amely csupán a konfliktus újabb
fordulója számára szolgáltat kiindulópontot.
A kudarcba fúlt „békefolyamat”
A palesztinokat és az arab államokat
az elrettentés taktikájával sikerült meggyőzni Izrael létének
elfogadásáról. Rá kellett ébredniük, hogy a támadásoknak
fájdalmas megtorlás a következménye – ez pedig az 1993 – 1948
közötti években megalapozta azt a sikersorozatot, amelyet Izrael
stratégiai látásmódjával és zseniális taktikáival aratott.
Ebben az időszakban az elrettentés olyan eredményesen működött,
hogy az időszak vége felé az Izraellel ellenséges arab államok
már egész más szemmel tekintettek az országra. 1948-ban a támadó
arab seregek arra számítottak, hogy elpusztítják az újszülött
zsidó államot, 1993-ban azonban Arafat már kénytelen volt egy
megállapodást aláírni az izraeli miniszterelnökkel.
Az elrettentéssel azonban nem
fejeződött be a munka. Az izraeliek ugyanis modern, demokratikus,
gazdag és erős államot építettek – az a tény azonban, hogy a
palesztinok, az arabok, a muszlimok – és a baloldalról is egyre
többen elutasították, növekvő frusztráció forrásává vált.
Izrael türelmetlen, növekvő lakosságának kezdett elege lenni az
elrettentés kevésbé vonzó tulajdonságaiból. Ez ugyanis
természetéből adódóan passzív, indirekt, durva, lassú,
unalmas, megalázó, reaktív és költséges. Ráadásul nemzetközi szinten
népszerűtlen is.
Ez a türelmetlenség vezetett el aztán
ahhoz a diplomáciai folyamathoz, amely 1993 – ban az Osloi
megállapodásokat megpecsételő kézfogással teljesedett ki a
Fehér Ház gyepén. A Jasszer Arafat, palesztin vezető és Yitzhak
Rabin izraeli miniszterelnök közötti Kézfogás rövid ideig annak a fajta sikeres közvetítésnek a szimbólumává
vált, amelynek révén mindkét fél megkapta azt, amit a legjobban
szeretett volna: a palesztinok méltóságot és autonómiát, az
izraeliek elismerést és biztonságot. A számos elismerés mellett
Arafat, Rabin és Simon Perez izraeli külügyminiszter a Nobel
Békedíjat is megkapták.
Kép. Arafat,
Peres és Rabin a közös Nobel -díjjal
Az egyezmények azonban rövid időn
belül mindkét félnek csalódást okoztak. Valóban, jóllehet az
izraeliek és a palesztinok nagyon kevés dologban értenek egyet,
abban, hogy Oslo katasztrofális volt, majdnem mindenkinek azonos a
véleménye.
Oslo előtt, amikor a palesztinok még
izraeli ellenőrzés alatt éltek, Izrael támogatottsága idővel
nőtt annak ellenére, hogy a politikai erőszak csökkent. A Nyugati Part és Gáza lakói ellenőrzési pontok nélkül utazhattak
és juthattak el munkahelyeikre Izraelen belül. Profitáltak a
törvényekből és abból a gazdaságból amely, anélkül hogy külföldi segélyektől függött volna, több mint megnégyszereződött. Működőképes
iskolák, kórházak létesültek és néhány egyetem is.
Jasszer Arafat azt ígérte, hogy a "a Közel-Kelet Szingapúrjává" varázsolja Gázát de despotizmusa és Izrael ellen irányuló
agressziója rémálommá változtatták birodalmát, amely jobban
hasonlít Kongóra mint Szingapúrra. Mivel nem volt hajlandó azért
lemondani az állandó forradalomról, hogy egy obskúrus állam
hétköznapi vezetője legyen, arra használta fel az Oslói
Egyezményt, hogy gazdasági függőséget, zsarnokságot, kudarcra
ítélt intézményeket, korrupciót, iszlamizmust és halálkultuszt
kényszerítsen a palesztinokra.
Az izraeliek számára Oslo nem hozta
meg a konfliktus végét, amelyben reménykedtek. Ehelyett feltüzelte
a palesztinoknak a zsidó állam megsemmisítésére irányuló
ambícióját. És ahogy a palesztinok dühe növekedett, az Oslo
után következő öt évben több izraelit gyilkoltak meg, mint az azt megelőző tizenöt esztendőben. Ugrásszerűen
emelkedett az uszító beszédek és az erőszakos cselekmények
mennyisége is – és ez a folyamat most, 23 évvel később is
töretlenül zajlik. Mi több, a palesztinok delegimitizációs
törekvései nemzetközi szinten is sokba kerültek Izraelnek,
ugyanis a baloldal ellene fordult. Olyan újszerű anticionista
jelenségek ütötték fel a fejüket, mint az ENSZ durbani
rasszizmus elleni világkonferenciája vagy a Bojkott, Elszigetelés
és Szankciók /Boycott, Divestment, and Sanctions (BDS) mozgalom.
Kép: A durbani
rasszizmus ellenes ENSZ-világkonferencia a baloldali anticionizmus
felbukkanásának kezdetét jelezte
Izrael szemszögéből az Oslóiengedékenység [politikája] az 1993 – 2000 között eltelt 7 év között semmissé tette az
előző 45 év sikeres elrettentés- politikáját. A 2000 – 2006
közötti hat évben az egyoldalú visszavonulások tovább
csökkentették az elrettentés – politika hatékonyságát. A 2006
óta eltelt tíz év alatt nem történt számottevő változás.
Az oslói gyakorlat bebizonyította: a
koncessziók, amelyekben az izraeliek részesítették a
palesztinokat hiábavalók, amíg azok nem tesznek eleget saját
kötelességeiknek. Az izraeliek gyengeségének jeleként Oslo
tovább rontott egy egyébként is rossz helyzeten. Ennek a
hagyományosan „békefolyamatnak” nevezett valaminek inkább a
„háború folyamata” nevet kellene viselnie.
A győzelem kiügyeskedésének
hamis reménye
Hogy miért fordultak ilyen rosszra a
dolgok amikor olyan ígéretesnek tűnt ez a megállapodás?
Oslo összeomlásáért kizárólag
Jasszer Arafatot, Mahmúd Abbászt és a Palesztin Hatóság
vezetőségének többi tagját terheli a felelősség. Úgy tettek,
mintha felhagynának rejekcionista politikájukkal és elfogadnák
Izrael létét, valójában azonban új, kifinomultabb módokon, az
erőszakot delegitimizációval helyettesítve törekedtek Izrael
megsemmisítésére.
Nekik legyen mondva, az izraeliek
szarvashibát követtek el, ugyanis téves előfeltevéssel vágtak
bele az osloi folyamatba. Yitzhak Rabin gyakran foglalta össze ezt a hibát a következő mondatban: „Nem a barátaitokkal köttök békét,
hanem a legádázabb ellenségeitekkel”.[2]. Más szavakkal azt
várta, hogy a háborúnak az aláírt dokumentumokkal szentesített
jóakarat, az egyeztetés, a közvetítés, a rugalmasság, az
önfegyelem, nagyvonalúság, kompromisszum vet majd véget. És
ennek szellemében járt el kormánya meg örökösei is, akik a
különféle engedmények széles skáláját fogadták el – még
egy palesztin milícia létrejöttét is engedélyezve – folyamatosan reménykedve abban,
hogy a palesztinok a zsidó állam elfogadásával viszonozzák majd
mindezt.
Ezt soha nem tették meg. Éppen
ellenkezőleg, az izraeli kompromisszumok fokozták a palesztinok
ellenségességét. Minden gesztus tovább radikalizálta, ingerelte
és mozgósította a palesztin politikai gépezetet. Az izraeliek
„béketeremtési” törekvéseit a demoralizálódás és a
gyengeség jeleiként értelmezték. A „fájdalmas engedményeknek”
köszönhetően a palesztinok egyre kevésbé tartottak Izraeltől, a
zsidó államot sebezhetőnek tüntették fel, a megsemmisítéséről
szőtt irredentista álmokat inspirálva.
Visszatekintve ez nem meglepő. Rabin
jelszavával ellentétben az ember nem a legádázabb ellenségeivel
köt békét, hanem inkább a volt legádázabb
ellenségeivel. Ami legyőzött ellenségeket jelent.
Ez elvezet bennünket az én
megközelítésmódom legfontosabb koncepciójához, mely szerint a
győzelem, vagy akaratunk rákényszerítése az ellenségre azt
jelenti, hogy vereségen keresztül kényszerítjük
arra, hogy hagyjon fel háborús ambícióival. A háborúknak
ugyanis, mint a történelem megannyi példája mutatja, nem a
jóakarat, hanem a vereség vet véget. Aki nem nyer, az veszít. A
háborúk általában akkor érnek véget, amikor a vereség az egyik
felet kétségbeesésbe taszítja és amikor ez a fél lemondott
háborús ambícióiról és beismerte a vereséget, és amikor ez a
vereség annyira kimerítette, hogy már nem akar tovább harcolni.
És fordítva: addig, amíg a két harcban álló fél háborús
céljai elérésében reménykedik, a harc folytatódik vagy megvan a
lehetőség az újraéledésére.
A gondolkodók és a harcosok már
évezredek óta egyetértenek abban, hogy hadviselés helyes célja a
győzelem. Ez a legfontosabb. Arisztotelész például azt írta,
hogy „ a győzelem a tábornoki tisztség vége”, Dwight D.Eisenhower szerint pedig a háborúban semmi nem helyettesítheti a győzelmet.
A technológia fejlődése mit sem változtatott ezen az örök
érvényű igazságon.
Kép: Arisztotelész, i.e. 384 -322
A XX századnak egyértelmű
eredménnyel végződő konfliktusai: a második világháború, Kína
– India, Algéria – Franciaország, Észak Vietnam – Egyesült
Államok, Nagy – Britannia – Argentina, Afghanisztán –
Szovjetunió és a hidegháború. A vereséget katonai csapások vagy
gazdasági és politikai nyomásgyakorlás idézhetik elő. Nem
szükséges hozzá a teljes katonai apparátus vagy a gazdaság
megsemmisítése, a lakosság elpusztítása pedig végképp nem. Az
Amerikai Egyesült Államok történelmének egyetlen veresége,
1975-ben Dél Vietnamban pl. nem gazdasági összeomlás, a
lőszerkészletek elfogyása vagy harctéri kudarc miatt következett
be (az amerikai fél megnyerte a harctereken vívott csatákat),
hanem azért, mert az amerikaiak nem akartak tovább katonáskodni.
1945 valóban választóvonal. Ezt
megelőzően a számottevő katonai fölény zúzta össze az
ellenség harci vágyát, ezt követően azonban ritkán fordultak
elő látványos harctéri sikerek. A harctereken tanúsított fölény
már nem jelenti automatikusan az ellenség harci vágyának a
megtörését is, mint egykor. Mint Clausewitz megfogalmazta, manapság már nem a tankok és a hajók, hanem a morál és az akarat nyomnak a legtöbbet a latban. Annak
ellenére ugyanis, hogy a franciák elpusztították és
lefegyverezték ellenfeleiket Algériában, az amerikaiak Vietnamban,
a szovjetek Afghanisztánban, e nagyhatalmak mindegyike elvesztette
háborúját. És fordítva, az arab államok által elszenvedett
1948 – 1982 közötti, Észak Korea 1950 – 53-as, Irak 1991-es és
2003 -as hadszíntéri vereségek nem jelentettek egyszersmind
győzelmet ezek fölött az országok fölött és nem is adták meg
magukat.
Amikor a vesztes fél megőrzi háborús
céljait, a hadviselés folytatása továbbra is lehetséges, sőt
valószínű. Az I. világháború idején elszenvedett vereség után
a németek kitartottak céljuk, az Európa fölötti uralom
megszerzése mellett és Hitlertől várták az újabb kísérletet.
Ez arra késztette a Szövetségeseket, hogy a totális győzelmet
tűzzék ki céljukként, megelőzendő, hogy Németország
harmadszorra is megpróbálja. A koreai háború 1953-ban véget ért,
de Észak és Dél egyaránt kitartott hadicélja mellett, így a
konfliktus bármikor újraéledhet, akárcsak az India és Pakisztán
közötti háború. Az arabok eddig valamennyi, Izrael elleni
háborújukat elvesztették (1948-49, 1956, 1967, 1973, és 1982 ), de
vereségeiket már régóta átmeneti jellegűeknek tekintik, amelyek
újabb próbálkozásra sarkallják őket.
II. A győzelem nehéz munkája
Hogyan érhetné el Izrael, hogy a palesztinok felhagyjanak rejekcionista politikájukkal?
Kezdetnek íme egy színes csokor az
elmúlt három évtized azon (egymást kölcsönösen kizáró)
terveiből, amelyeknek az lett volna a céljuk, hogy Izrael számára
kedvező módon vessenek véget a konfliktusnak. A leglightosabbtól
a legkeményebbig ezek az alábbiakat foglalják magukba:
- A Nyugati Part területéről való visszavonulás vagy területi kompromisszumok a nyugati part területén belül
- Területek lízingelése a nyugati parti izraeli városokban
- Kreatív megoldásokat találni a Templom – hegy felosztására
- A palesztin gazdaság fejlesztése
- Egy jó palesztin kormány felkarolása
- Nemzetközi erők bevonása
- Nemzetközi támogatás megszerzése (a Marshall Terv mintájára)
- Elszigetelődés ( fal építése)
- Annak hangsúlyozása, hogy Jordánia Palesztina
- A nem lojális palesztinok megfosztása izraeli állampolgárságuktól
- A palesztinok eltávolítása az Izrael által ellenőrzött területekről
E tervekkel az a gond, hogy egyik sem
foglalkozik a palesztinok harci vágya megszüntetésének
szükségességével. Mindegyik kezeli a konfliktust anélkül, hogy
megoldaná. Mindegyik trükkös módszerekkel akarja kiügyeskedni a
győzelmet. És miként az osloi tárgyalások kudarcot vallottak,
kudarcot fog vallani minden olyan program is, amely ki akarja vonni
magát a győzelem kimunkálásának nehéz feladata alól.
E történelmi mintából következik,
hogy Izraelnek csupán egyetlen lehetősége van arra, hogy
elfogadtassa magát a palesztinokkal: vissza kell térnie a jó öreg
elrettentés- politikához, megbüntetve a palesztinokat amikor azok
agresszíven lépnek fel. Az elrettentésnek többnek kell lennie a
kemény taktikáknál – amelyekre valamennyi izraeli kormány
törekszik. Olyan módszeres politizálást kellene magában
foglalnia, amely Izrael elfogadására és a rejekcionista
politikával való felhagyásra ösztökéli a palesztinokat. Ez
hosszú távú stratégiát tesz szükségessé, amelynek célja a
mentalitás megváltoztatása.
A gondolkodásmód megváltoztatása
nem szép és nem is kellemes folyamat, de az arányos és fokozatos
válasz politikájára épül. Ha a palesztinok önmérsékletet
tanúsítva változnak, akkor kíméletesen kell kezelni őket és
így tovább. Az adott válaszok a
speciális körülményektől függnek, így az alábbiak csak
általános javaslatok arra, milyen példákat lehetne Washingtonnak
ajánlani, a legszelídebbtől a legkeményebbekig:
Valahányszor a palesztin „mártírok”
anyagi károkat okoznak, a javítások költségeit abból a durván
300 millió dollárból kelljen megtéríteniük, amelyet az izraeli kormány minden évben
átutal a Palesztin Hatóságnak. Az Izrael nemzetközi
elszigetelésére és gyengítésére irányuló törekvésekre adott
válaszként korlátozni hozzáférésüket a Nyugati Parthoz. Egy
palesztin támadó likvidálása esetén a holttestet diszkréten és
névtelenül eltemetni egy lakatlan területen. Amikor a Palesztin
Hatóság vezetői erőszakra buzdítanak megakadályozni, hogy ezek
a hivatalnokok visszatérhessenek külföldről a Palesztin Hatóság
területére. Izraeliek meggyilkolására a Nyugati Parton levő
zsidó városok területének növelésével válaszolni. Amikor a
Palesztin Hatóság katonái izraeliek ellen fordítják
fegyvereiket, ezeket elkobozni, az újak beszerzését
megakadályozni, és ha ismételten sor kerül ilyesmire,
megsemmisíteni a Palesztin Hatóság biztonsági infrastruktúrát.
Amennyiben folytatódik az erőszak, az Izrael által szolgáltatott
vizet és elektromos áramot korlátozni vagy elzárni. Lövöldözés,
ágyúzás, rakétázás esetén elfoglalni és ellenőrzés alá
vonni azokat a területeket, ahonnan a támadás érkezett.
Természetesen ezek a lépések
homlokegyenest ellenkeznek azzal a konszenzus- szemlélettel, amely
Izraelben tartja magát mostanság és amely a leges- legelső sorban
arra törekszik, hogy a palesztinokat nyugalomban tartsa. De ez a
rövidlátó szemlélet a világ minden tájáról, különösen az
Egyesült Államok kormánya részéről érkező nyomásnak tudható
be, és az a célja, hogy a Palesztin Hatóságnak kedvezzen.
Kétségtelen, hogy e nyomás megszüntetése az itt hangsúlyozott,
sokkal asszertívebb módszerek alkalmazására ösztönözné az
izraelieket.
A valódi béketeremtés azt jelenti,
hogy megtaláljuk a módját, hogy mentalitásuk megváltoztatására
valamint a zsidók, a cionizmus és Izrael elfogadására
kényszerítsük a palesztinokat. Amikor elegendő palesztin hagy fel
az Izrael megsemmisítéséről szőtt álommal, hajlandók lesznek
megtenni a konfliktus megszüntetéséhez szükséges engedményeket.
Ahhoz, hogy véget vessen a konfliktusnak, Izraelnek a palesztinok
több mint 50%-át kell meggyőznie arról: vesztettek.
Itt nem az a cél, hogy a palesztinok
rajongjanak Cionért, hanem a háborús gépezet leállítása: az
öngyilkos terrorista-halálgyárak felszámolása,
a zsidók és Izrael démonizálásának levétele a napirendről, a
zsidók Jeruzsálemmel való kapcsolatának elismertetése, az izraeliekkel való viszony normalizálása. A palesztinokkal
akkor sikerül majd elfogadtatni Izraelt, amikor a fentebbi stratégia
következetesen, hosszú időn keresztül való végrehajtását
követően abba marad az erőszak és azt határozott hangvételű
politikai kezdeményezések és olvasói levelek váltják fel.
Szimbolikusan fogalmazva, a konfliktus akkor ér véget, amikor a
Hevronban (Nyugati Part) élő zsidóknak nem lesz szükségük több
biztonsági intézkedésre mint a Názáretben (Izrael ) élő
palesztinoknak.
Kép: az izraeli
határrendőrség Hevronba látogató izraeli turisták csoportjára
vigyáz 2014 áprilisában
Azoknak, akik túlságosan fanatikusnak
tartják a palesztinokat semhogy le lehessen győzni őket, ez a
válaszom: ha a legalább ennyire fanatikus németeket és japánokat
le lehetett győzni a II. világháború idején és aztán normális
polgárokká változtatni, miért ne lehetne ezt most megtenni a
palesztinokkal? Mi több, a muszlimok a történelem folyamán
rendszeresen megadták magukat a hitetleneknek, amikor egy határozott
túlerővel találták szembe magukat. Így volt ez Spanyolországtól
kezdve a balkáni háborúig és Libanonig.
Izraelnek két szempontból is
szerencséje van. Először is nem kell a nulláról kezdenie. A
közvélemény-kutatások és más indikátorok azt mutatják, hogy a
palesztinok meg a többi arab 20%-a következetesen elfogadja
a zsidó államot. Másodszor, csupán a palesztinokat, ezeket a nagyon gyenge
játékosokat kell visszariasztaniuk, nem pedig a teljes arab vagy
muzulmán népességet. Az objektív tényezőket (gazdaság, katonai
erő) nézve bármennyire gyengék is azonban, az Izrael elleni
háborút a palesztinok szítják, így amikor felhagynak
rejekcionizmusukkal, a többiek (pl. marokkóiak, irániak, malájok)
levonják a következtetéseiket és idővel valószínűleg követik
a palesztinok példáját.
Hogyan profitálhatnak a
palesztinok a vereségükből ?
Bármilyen sokat nyerhetnek is az
izraeliek a krónikus palesztin probléma megoldásából, ők már
most is egy olyan sikeres, modern országban élnek, amely megtanult
együtt élni a rá kényszerített erőszakkal és
delegitimizációval. [4] A közvélemény-kutatások szerint például az izraeliek egyikei a világ legboldogabb embereinek,
és az ország emelkedő születési rátája alá is támasztja ezt a benyomást.
Velük ellentétben a palesztinok
nyomorognak és a világ leginkább fanatizált csoportját képezik.
A közvélemény-kutatások szerint ők a nihilizmust választották.
Melyik másik szülő ünnepli meg, ha gyermekeiből öngyilkos
bombamerénylő lesz ? Hol élnek még máshol olyan emberek, akik
fontosabbnak tartják azt, hogy ártsanak szomszédjuknak, mint hogy
saját javaikat gyarapítsák? A Hamász és a Palesztin Hatóság
olyan önkényuralmi rendszereket vezetnek, amelyek elnyomják
tagjaikat és destruktív célokat követnek. A Nyugati part és Gáza
gazdasága nagyobb mértékben függ a külföldről érkező
ingyenpénztől, mint bármely másik hely a világon, ami egyszerre
vált ki függőséget és kelt visszatetszést. Ahogy telik az idő,
a palesztinok egyre mélyebben süllyednek
vissza a középkorba. Egy tehetséges és ambíciózus nép,
amelyet bezártak a politikai elnyomás, a kudarcra ítélt
intézmények, egy szemfényvesztést, szélsőségeket, önrombolást
dicsőítő kultúra világába.
Egy izraeli győzelem felszabadítja a
palesztinokat. A vereség rákényszerítené őket, hogy kezeljék a
helyén irredentista fantáziáikat és az üres forradalmi
retorikát. A vereség azt is lehetővé tenné számukra, hogy
szabadon élhessék a saját életüket. Ha megszabadulnának az
izraeliek elleni genocídium rögeszméjétől, a palesztinokból
normális emberek lehetnének, akik fejleszthetnék politikájukat,
gazdaságukat, társadalmukat és kultúrájukat. A tárgyalások
végre komolyan elkezdődhetnének. Mindent egybevéve, bár sokkal
hátrányosabb pozícióból indulnak, a palesztinok többet
profitálhatnának vereségükből mint az izraeliek a győzelmükből.
Ez a változás azonban nem lenne se
könnyű se gyors: a palesztinoknak végig kellene járniuk a vereség
fájdalmas útját, annak minden megfosztottságával,
destrukciójával és kétségbeesésével, eközben pedig el kell
taszítaniuk maguktól Amin al- Husszeini mocskos örökségét és
be kell ismerniük évszázados tévedésüket. De a kanyarokat nem
lehet levágni.
Az amerikai támogatás szükségessége
A palesztinoknak egy egyedülálló, az
ENSZ-ből, újságírókból, aktivistákból, nevelőkből,
művészekből, iszlamistákból és balosokból összeverődött
globális támogató – csapat áll szolgálatában. Ők nem valami
zavaros afrikai felszabadítási front, hanem a világ legkedveltebb
forradalmi ügye. Ez nagyon megnehezíti és lelassítja a feladatot
Izrael számára, kivitelezéséhez pedig az erős szövetségesek –
mindenekelőtt az Egyesült Államok kormánya is nélkülözhetetlen.
Ahhoz, hogy Washington valódi
segítséget nyújtson, arra lenne szükség, hogy ne ráncigálja
vissza a feleket újabb tárgyalásokba, hanem határozott
mozdulatokkal egyengesse Izrael útját a győzelemhez. Ez azt
jelenti, hogy nem csupán az alkalomszerű izraeli erődemonstrációkat
támogatja, hanem folyamatosan és módszeresen, nemzetközi szinten
dolgozik együtt Izraellel, kiválasztja az arab államokat és
másokat, hogy meggyőzzék a palesztinokat rejekcionizmusuk
hiábavalóságáról: Izrael itt van, állandó jelleggel és széles
körű támogatást élvez.
Ez azt jelenti, hogy támogatják
Izrael fentebb felvázolt, határozott lépéseit a gyilkosok
holttesteinek névtelein eltemettetésétől kezdve a Palesztin
Hatóság felszámolásáig. Ez olyasfajta diplomáciai
segítségnyújtást jelent Izrael számára, mint véget vetni a
„palesztin menekültek” bohózatának és visszautasítani azt a
követelést, hogy Jeruzsálem legyen Palesztina fővárosa. Magában
foglalná a palesztinoknak juttatott előnyök megszüntetését is
mindaddig, amíg el nem kezdenek dolgozni Izrael teljes és
végérvényes elfogadásán. Tehát: semmi diplomácia, semmi
elismerés államként, semmi anyagi támogatás, és természetesen
semmi fegyver, no meg sokkal kevesebb katonai képzés a milíciának.
Izraeli – palesztin diplomáciáról
korai beszélni addig, amíg a palesztinok nem fogadják el a zsidó
államot. Az Osloi Egyezmények központi kérdései (határ, víz,
fegyverek, szent helyek, a Nyugati -parti zsidó közösségek,
„palesztin menekültek”) addig nem vitathatók meg eredményesen,
amíg az egyik fél elutasítja a másikat. De a tárgyalások újra
kezdődhetnek, és abból az örvendetes alkalomból, hogy a
palesztinok elfogadják a zsidó államot, új oslói témákat is
fel lehet majd vetni. Ezek azonban a távoli jövő kilátásai. Most
egyelőre Izraelnek győznie kell.
Megjegyzések
[1] Ezt a témát a Commentary 1997
decemberi számában elemeztem (Az arabok rejekcionizmusáról )
[2] Amit, érdekes módon a PFSZ egyik vezetője, Said Hammani már egyszer megfogalmazott, 15 évvel
ezelőtt
[3] Ezeket a javalatokat részletesen
tárgyaltam a Commentary 2003 februári számában : Szüksége van Izraelnek egy tervre?
[4] 2000 – 2005 között a közlekedési
balesetek miatti sérülések és elhalálozások száma 30.000 volt
Izraelben, a terrorizmus – okozta sérüléseké pedig 2000 -re
tehető
A szerzőről
Daniel Pipes (1949 szeptember 9)
amerikai író, történész, kommentátor. A Middle East Forum alapítója (1994) és elnöke, valamint a
Middle East Quarterly című, negyedéves
folyóirat kiadója, a Wikistrat egyik szakértője. Írásaiban az
amerikai külpolitikára és a Közel – Keletre fókuszál. Fő
témái: az iszlám szerepe a közéletben, az arab -izraeli
konfliktus, Törökország. Már 1985 -ben figyelmeztette Európát
és a nyugati világot a radikális iszlám terjedésének
veszélyeire.
Lengyelországi zsidó szülők
gyereke, akiknek sikerült az Egyesült Államokba menekülniük a
nácik által megszállt Németországból. Apja, Richard Pipes a
Harvard egyetem orosz témákra szakosodott történésze volt.
Daniel Pipes is a Harvardon diplomázott 1978 – ban. Több évet
töltött a Közel – Keleten: 1968-ban a Szaharában, 1969-ben a
Sinai sivatagban, beutazta Nyugat- Afrikát, hogy az iszlámot
tanulmányozza. Az ezt követő években, egyetemi tanulmányai
idején is rendszeresen kiutazott. Megtanult arabul, a Koránt
behatóan tanulmányozta. Doktori disszertációját a középkori
iszlám története inspirálta. Ez lett első, 1981- ben kiadott
könyve is (Rabszolga – katonák és az iszlám). A középkori
iszlám iránti érdeklődése Khomeini Ayatollah hatalomra jutása
és az iszlám forradalom hatására váltott át a modern iszlám
irántira a hetvenes évek közepén.
1978 -1982 között világtörténelmet
tanított a Chicago Egyetemen, 1983 -1984 között történelmet a
Harvardon, a Haditengerészeti Főiskolán politikát és stratégiát
1984 – 1986 között 1982 – '83 között pedig a
Külügyminisztérium politika-tervező testületének a tagja volt.
Számos más felsőoktatási intézményben is tanított, többek
között a Haifa, Princeton és Stanford egyetemeken. A Middle East
Forum megalapítása előtt (1994) a Külpolitikai Kutatóintézet
igazgatója volt, 2003-ban pedig George W. Bush kinevezte az Amerikai
Béke- Intézet igazgatói tanácsába. Ez nagy felzúdulást váltott
ki a demokraták és az amerikai csoportok körében, hiszen Mr.
Pipes akkor is a fentebbi cikkben összefoglalt elveket vallotta az
izraeli -palesztin megbékélés módjáról.
Közismert média-személyiség, több
mint 100 újság közölte cikkeit, pl. a Los Angeles Times, New York
Times, Wall Street Journal,Washington Post. Rendszeresen publikál
olyan folyóiratokban, mint az Atlantic Monthly, Commentary,
Economist, Foreign Affairs, Harper's, National Review, New Republic,
Newsweek, Time és a The Weekly Standard. Tizenkét könyvet írt.
A szerző témához kapcsolódó cikkei:
How Israel Wins (Hogyan győzhet
Izrael, 2017 március)
This Is the Moment for an Israeli Victory (Ez a megfelelő pillanat egy izraeli győzelemhez, 2016 december
31)
A Palestinian Defeat is Good for All (Egy palesztin vereség mindenkinek jó lenne, 2016 december 28)
Magyarul:
Mennyire kell félnie Izraelnek az ISIS-től ? (Periszkóp)
Kapcsolódó:
Megtörjük a hallgatást: akik belülről szabotálják Izraelt
Kapcsolódó:
Megtörjük a hallgatást: akik belülről szabotálják Izraelt
Megjegyzések
Megjegyzés küldése