Amerika stratégiai bénultsága | Caroline Glick
Csütörtök
reggel, az elmúlt nappk alatt immár másodszorra, Észak –
Korea azzal fenyegette meg az Egyesült Államokat, hogy nukleáris
fegyverekkel támadja meg a guami amerikai támaszpontot. Figyelembe
véve Phenjan múlt hónapbeli két interkontinentális ballisztikus
rakétatesztjét, valamint azt a tényt, hogy az Egyesült Államok
védelmi minisztériuma a héten elismerte: Észak – Korea képes
miniatürizált atombombákat előállítani és ezeket robbanófejes
rakétákként fellőni, elmondható, hogy e fenyegetések nukleáris krízisbe
hajszolták a világot.
Annak
megértéséhez, mit kellene tenni, kulcsfontosságú felismerni,
hogy is jutottunk el idáig. Úgy jutottunk el idáig, hogy egy
rendszer, amelynek megdönthetetlensége vitatható, három, egymást
követő amerikai kormány politikai kudarcának köszönhetően
eljutott arra a szintre, hogy képes legyen nukleáris támadást
indítani az Egyesült Államok ellen.
A
Clinton, a Bush és az Obama kormányok úgy döntöttek, nem tesznek
összehangolt lépéseket Észak- Korea ellen, hanem a könnyebbik
utat választva szemet hunytak. Mindhárman megengedték, hogy
elinduljon az észak-koreai nukleáris fenyegetés lavinája, így a
veszély nőttön-nőtt. Nukleáris tárgyalásokba bocsátkoztak
Phenjannal, és ezt az időt Észak-Korea nukleáris fegyverek és
rakétarendszerek fejlesztésére használta fel.
Észak
Korea fenyegetőzései és potenciálja azt sugallja, a lavina
hamarosan elszabadul. A húr nem feszíthető tovább.
Sajnálatos
módon ezt sem az Egyesült Államok külügyminisztériuma sem az
amerikai média nem vette észre. Ahelyett, hogy az észak -koreai
nukleáris fenyegetések és az ország nukleáris potenciáljának
következményein gondolkoztak volna, a fősodorbeli amerikai
sajtóorgánumok és Donald Trump politikai ellenfelei (mindkét
oldalon), úgy döntöttek,Trumpot támadják meg.
A
média és Trump ellenzéke Észak Korea katasztrofális nukleáris
politikája helyett azzal foglalkoztak, hogyan válaszolt Trump a
fenyegetésre. Egy emberként ítélték el Trumpot azért, mert az
egyre dühödtebb fenyegetésre úgy válaszolt, hogy kedden
viszonozta azt, figyelmeztetve Észak Koreát, hogy ha az továbbra
is fenyegeti az Egyesült Államokat, „olyan tűzzel és dühvel
sújt le rá, amilyet még nem látott a világ”.
A
tévés műsorvezetők és elemzők azzal vádolták Trumpot, hogy
veszélyes játékot játszik. Diana Feinstein demokrata szenátor
szerint „az elszigetelés nem akadályozta meg az észak
-koreaiakat nukleáris fegyvereik fejlesztésében. És Trump elnök
bombasztikus kijelentései sem javítanak a helyzeten.”
John
McCain szenátor, Trump republikánus nemeziseinek egyike, hasonló
módon támadta meg Trumpot és megszellőztette: az Egyesült
Államoknak nincsenek eszközei ahhoz, hogy valóra váltsa a
fenyegetést. „Most kivételt teszek az elnök kijelentéseit
illetően, hiszen képesnek kell lennünk végrehajtani azt, amiről
beszélünk. És nem hiszem, hogy ennyire vehemensen kellene kezelni
egy ilyen témát, egy ilyen kihívást, mint ez” - fejtette ki
McCain.
Ezt
a részt illetően Rex Tillerson államtitkár azt nyilatkozta a
sajtónak, hogy Trump kijelentései nem jelentik azt szó szerint,
hogy erőszakot akarna bevetni. Inkább megpróbált olyan nyelven
szólni Kim Dzsong Unhoz, az észak-koreai diktátorhoz, amelyet
megért. „A diplomácia nyelvét ugyanis úgy tűnik, nem érti.”
Ezt
követően Tillerson azt nyilatkozta, hogy a kormány politikája
ugyanaz marad majd, mint elődeié. Az Egyesült Államok a nukleáris
tárgyalások folytatására fog törekedni, amennyiben Észak-Korea
visszalép a szakadék széléről. A múlt héten Tillerson
kijelentette: az Egyesült Államok nem törekszik Kim rezsimjének
megdöntésére. Ez hallatlan és egyoldalú előzékenység egy
olyan rendszerrel szemben, amely épp amerikai városok elleni
nukleáris támadások végrehajtására alkalmas eszközök
fejlesztésén dolgozik.
Tillerson
nyilatkozatai, a sajtó és Trump politikai ellenfelei reakciói
egyvalamit árultak el: egy olyan pillanatban, amikor az Egyesült
Államok számára kulcsfontosságú lenne komoly stratégiai
diskurzust folytatni Észak-Koreát illetően, ilyesmire nem kerül
sor.
És
nem Észak -Korea az egyetlen olyan fenyegetés, amelyre a
washingtoni külpolitikai elit – kormányon kívül és belül –
nem képes realisztikusan és felelősségteljesen reagálni.
A
komoly stratégiai párbeszéd hiánya az Egyesült Államokban éppen
ennyire szembetűnik minden területen azt illetően, hogyan kezeli
Trump az iráni fenyegetést.
Az
elmúlt hetek folyamán az izraeli kormány tisztviselők nem győztek
hangot adni döbbenetüknek azt illetően, milyen feltételek mellett
írta alá az Egyesült Államok a szíriai tűzszüneti egyezményt
Oroszországgal július 7-én. Mint azt Yossi Kupperwasser
dandártábornok, a Jeruzsálemi Közügyek Központjának munkatársa
egy, az egyezményt élesen bíráló elemzésében elmagyarázza,
az egyezmény „hallgatólagosan legitimizálja az iráni és az
Irán által támogatott erők hosszú távú jelenlétét Szíria
valamennyi, névlegesen az Asszad-rendszer ellenőrzése alatt álló
térségében.”
Két
héttel az Irán-párti tűzszüneti megállapodás nyélbeütését
követően Trump a Fehér Házban találkozott Saad Hariri libanoni
miniszterelnökkel. Figyelmen kívül hagyva azt a tényt, hogy a
libanoni kormányt a Hezbollah és Irán ellenőrzi, Hariri pedig
mindkettőnek igyekszik a kedvében járni, Trump szövetségesként
ölelte keblére Libanont. Annak ellenére, hogy a Libanoni Fegyveres
Erők (LFE) a Hezbollahnak engedelmeskedik, ígéretet tett arra,
hogy az Egyesült Államok továbbra is támogatni fogja a LFE-t.
Magasztalta Libanon „terror elleni háborúját” is.
Hassan
Nasrallah, a Hezbollah vezetője egyik, múlt heti televíziós
beszédében bejelentette: a LFE és a Hezbollah összehangolt
támadásokat indít a szíriai-libanoni határ mentén az ISIS
célpontjai ellen. A LFE libanoni, a Hezbollah és az Asszad-rendszer
erői pedig a határ szíriai oldaláról támadnak majd.
Nasrallah
nem tett említést arról, hogy a LFE oldalán különleges,
amerikai alakulatok is harcolnak. Pedig harcoltak. A Pentagon az
egyik LFE bázison tevékenykedő különleges amerikai alakulatokról
tett közzé fotókat. És a hírügynökségek szintén beszámoltak
arról, hogy a libanoni alakulatokat az amerikai fegyveres erők is
elkísérték a harcba.
Más
szavakkal, a Trump kormány magáévá tette az Obama -kormány
politikáját, amely Iránt és a Hezbollaht szövetségeseinek
tekintette az ISIS ellen vívott közös harcukban.
Az
egyik, e politikát ellenző magányos hang Derek Harvey ezredesé
volt. H.R. McMaster, Trump nemzetbiztonsági tanácsadója a múlt
hónapban rúgta ki Harveyt a Nemzetbiztonsági Tanács közel-keleti
ügyeinek igazgatói pozíciójából.
Az
egyik, a témában otthonosan mozgó magas rangú amerikai
nemzetbiztonsági tisztviselő szerint Harvey azt szorgalmazta, hogy
a kormány ismerje el: Irán és a Hezbollah Szíriában egyre
nagyobb veszélyt jelent az Egyesült Államok szövetségeseire,
Izraelre és Jordániára nézve, és lépjen fel ellene.
Ezen
a héten arról számoltak be, hogy Izrael és Jordánia egyaránt
tájékoztatta a tűzszüneti tárgyalásokban illetékes amerikai
hivatalnokokat és jelezték, kifogásolják a Hezbollah és az iráni
erőknek folyamatos jelenlétét az országban
Harvey
– magyarázza a hírforrás, ellenezte, hogy a Pentagon ragaszkodik
ahhoz, hogy az Egyesült Államok az ISIS elleni kampányra akarja
korlátozni szíriai hadműveleteit. Véleménye szerint ezeknek a
Hezbollahval és Iránnal is foglalkoznia kellene.
Ahelyett,
hogy fontolóra vették volna álláspontját, Pentagon-beli kollégái
letorkollták és vészmadárnak nevezték Harveyt..
Ennek
következményeként az Egyesült Államok alakulatai a Hezbollah
mellett harcolnak Szíriában, így támogatva, hogy Irán átvegye
az ellenőrzést az ország fölött. A Trump kormány ebben az
országban folytatott politikája tehát lényegében azonos az
elődjéével.
Irán
nukleáris programját illetően Trump múlt hónapban újra
megerősítette, hogy az összhangban van a a JCPOA (Joint
Comprehensive Plan of Action/Átfogó Közös Cselekvési Terv)
nukleáris megállapodásával. Tette ezt annak annak ellenére, hogy
nem ment bele az újraminősítésbe. Trumpot feltételezhetően
McMasterből, James Mattis védelmi miniszterből és Tillersonból
álló nemzetbiztonsági munkacsapata vezette félre, akik állítólag
ragaszkodtak ahhoz, hogy az Egyesült Államoknak nincs más
választása most, mint ragaszkodni ahhoz a megállapodáshoz, amely
garantálja, hogy 13 éven belül Irán legyen majd Észak – Korea
pozíciójában.
A
washingtoni nemzetbiztonsági források vitatják ezt az állítást.
Az egyik hírforrás elárulta, hogy a Trump választási győzelmétől
múlt havi elbocsátásáig terjedő időszakban Harvey részletes
tervet dolgozott ki azt illetően, hogyan hátrálhatna ki az
Egyesült Államok a nukleáris egyezményből, de McMaster
megakadályozta, hogy bemutassa a tervet Trumpnak.
Bármi
legyen is a helyzet azonban, tény, hogy legalábbis a következő 90
nap folyamán a Trump-kormány kitart az Obama -féle iráni
nukleáris egyezmény mellett.
Sajnálatos
módon, ha az Egyesült Államok nem elég gyors ahhoz, hogy
kidolgozzon és alkalmazni kezdjen egy, az Észak-Korea nukleáris
fegyvermentesítésére irányuló stratégiát, sokkal kevesebb mint
13 éven belül egy nukleáris fegyverekkel és ballisztikus
rakétákkal rendelkező Irán fenyegetésével találhatja szemben
magát.
Ez
két okból van így. Először is, az izoláció nem ér semmit.
Ha
Trump Észak -Koreát illető fenyegetéseit az Egyesült Államok
részéről nem követi hiteles stratégia, melynek révén
Észak-Koreát megfosztják nukleáris arzenáljától, Irán levonja
majd a megfelelő következtetéseket.
A
második ok, ami miatt Trump észak-koreai nukleáris válságra
adott válasza közvetlen hatással lesz az Irán által képviselt,
egyre nagyobb nukleáris fenyegetésre az, hogy komoly bizonyítékok
vannak arra, hogy a két program kapcsolatban áll egymással.
Valójában egy és ugyanaz a program lehet.
Múlt
héten, amikor az ENSZ Biztonsági Tanácsa új büntetőhatározatokat
fogadott el Észak-Korea ellen, a rezsim második számú
párthivatalnoka, Kim Yong Nam parlamenti elnök 10 napos látogatásra
érkezett Teheránba.
A
CIA tisztviselői a múltban azt állították, hogy az észak-koreai
nukleáris kísérleteknél iráni megfigyelők is jelen voltak.
Állítólag Irán finanszírozta azt a szíriai atomreaktort is,
amelyet koreaiak építettek és amelyet Izrael lerombolt 2007-ben.
Az
iráni Shihab-3 és Shihab-4 középható távolságú ballisztikus
rakéták észak-koreai tervrajzokon alapulnak. John Bolton, az ENSZ
volt amerikai nagykövete nemrég elárulta, hogy 1999 – 2006
között, az észak-koreai rakétateszt moratórium idején Irán
rakétateszteket végzett Észak-Korea számára.
Ha
a két nukleáris program közötti kapcsolat meglétére utaló
közvetett bizonyítékok helytállók, bármivel rendelkezik is
Észak Korea, Iránnak is lesz hamarosan.
Természetesen
az is lehetséges, hogy a washingtoni kulisszák mögött sokkal több
történik, mint amiről bárkinek is tudomása lenne. A tévé
kameráitól távol az Egyesült Államok nemzetbiztonsági
tisztviselői talán épp most állítják össze azokat a stratégiai
célokat és programokat, amelyek lehetővé teszik majd Trump
számára, hogy Észak -Koreát, Szíriát és Iránt illetően
szakítson Obama kudarc-politikájával és biztonságosabb,
védettebb irányba kormányozza az Egyesült Államokat és a
világot.
Sajnálatos
módon azonban, Tillerson azon kijelentésének fényében, mely
szerint az Egyesült Államok arra törekszik, hogy folytassa
tárgyalásait Észak-Koreával, annak tudatában, hogy a kormány
úgy döntött, Obama Irán-és Hezbollah-párti politikáját
folytatja Szíriában, valamint, hogy Trump másodjára is
tanúsította: Irán megfelel az Obama-féle nukleáris egyezményben
foglaltaknak, könnyen lehet arra a következtetésre jutni, hogy
ilyesmiről szó sincs.
Ahogy
Kupperwasser az amerikai -orosz szíriai fegyverszüneti megállapodás
Izraelt és Jordániát érintő veszélyeiről írt tanulmányában
kifejtette, Trump Obama Irán-barát politikája melletti
elköteleződése „aggasztja Izraelt...ugyanis kételyeket ébreszt
az amerikai elköteleződés mélységét, a 'Megállapodás
Művészete' hatékonyságát illetően, valamint azzal kapcsolatban
is, hogy képesek-e megoldást találni az amerikaiak a közel-keleti
helyzetre vagy a nemzetközi politikában."
Nyilvánvaló,
hogy Trump továbbra is arra törekszik, hogy egyértelműen
szakítson Obama politikájával. De bírálói, akik Észak - Korea
megfenyegetését követően felsorakoztak ellene, a
külügyminisztérium eltökélt ragaszkodása a Phenjannal szemben
elnéző obamai kudarcpolitikához, minden eddiginél világosabbá
tette: Trumpnak olyan tanácsadókra van szüksége, akik segítik
célja megvalósításában. Olyan tanácsadókra van szüksége,
akik készek szembeszállni a bürokratikus külpolitikai apparátus
nyomásával és tehetetlenségi erejével és képesek komoly
stratégiai párbeszédet követni azt illetően, hogyan járjanak el
egy napról -napra egyre ingatagabbá váló nemzetközi
környezetben.
Donald Trump már 1999- ben is pontosan
tudta, hogy mekkora veszélyt jelent Észak Korea és azt is , hogy
a problémával foglalkozni kellene.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése